VIDEO: HAWAII 2014

Amerikansk tid: 16:14 - Norsk tid: 21:14

Her har dere videoen jeg satt sammen fra Hawaii. Det kan vre smart trykke p det tannhjulet eller hva det heter for bedre kvalitet.. hehe!Uansett, det var litt av en uke. Savn!!

HAWAII DAG 7 - Snorkeling og Hawaiian Party

Amerikansk tid: 17:27 - Norsk tid: 23:27

Snorkeling er jo ikke helt min greie gi og med at jeg er redd for fisk. Den (siste) dagen dro vi til en slik strand hvor man mtte betale for komme inn. Vi fikk se en video om stedet nr vi kom dit. Videoen viste hva slags fisk som befant seg under vannet p den stranden, og det hjalp ikke veldig nr det kommer til mitt forhold med fisk.

Uansett, jeg hadde p forhnd bestemt meg for at jeg i allefall skulle prve. S jeg vget meg ut i vannet jeg viste at seler, store fisk, skilpadder og mange andre dyreslag bodde. Overraskende nok gikk dette veldig bra, om vi ser bort i fra den ene gangen hvor jeg og Hannah (som ikke var s begeistret over fisk heller) rotet oss bort opp dette ene revet da. Vannet var ikke s dypt, men vi fant ikke veien ut. I tillegg var det selvflgelig mange fisker akkurat der. Vi begge fikk litt panikk fr vi enderlig fant veien ut.

Tro det eller ei, men vi vget oss ut i vannet litt senere p dagen ogs. Vi lrte at vi ikke skulle g der hvor det var steingrunn eller hva det var, fordi der var det mer fisk. Uansett, det var en del mennesker p denne stranden, s vi s ikke s veldig mye av all den fisken de viste p den videoen. Det var egentlig helt greit det da!

P ettermiddagen og resten av kvelden var vi p et Hawaiian Party. Vi pyntet oss litt ekstra, og mtte kjre buss ganske langt for komme dit. Det ble en kveld med mye mat, forestilling og dansing av hula hula p scenen (haha). Bussturen hjem var den beste av dem alle. Rett og slett ubeskrivelig!

Jeg hadde en super uke, og anbefaler alle som har muligheten til gjre det samme. Har ftt mange nye venner jeg vil holde kontakten med, og minner jeg aldri vil glemme. Kommer til ta med meg alt videre, og vil aldri glemme den uken. Savner alt s mye! Kunne gjort alt for f spole tilbake tiden, og oppleve det hele p nytt.

Dagen etter var avreise, og det skjedde ikke s mye denne dagen. Var bare veldig trist, og litt deprimerende dra fra en uke som det. Kommer aldri til glemme stedet, menneskene og opplevelsene :)

MALAHO HAWAII

(ps. jeg skal prve poste videoen om turen i morgen..)

HAWAII DAG 6 - Pearl Harbor og Stranden

Amerikansk tid: 17:21 - Norsk tid: 23:21

P formiddagen beskte vi et kjent minnesmerket kalt Pearl Harbor. Her lrte vi mye om hva som skjedde p akkuratt samme sted. Synes det er viktig at mennesker besker slike steder, slik at vi gjr s mye vi kan for at slike ting ikke skjer igjen. Vi fikk se hvor de signerte papiret for sette slutten p 2.verdenskrig, og hvor skipene som ble sunket ligger. Synes dette var lrerikt, og veldig viktig at vi tok turen til dette minnesmerket.

Vi stoppet p veien tilbake for spise lunsj. Jeg drakk enda en smoothie fra Jamba Juice, og jeg ble bare enda mer forelsket i smoothiene. Etter det dro vi tilbake til hotellet, og tok turen til stranden rett ved hotellet. Den var litt folksom, men det var gy. Vi badet og solte oss helt til det var tid for gjre seg klar til middag.Denne gangen spiste vi middag p et veldig fint sted. Maten var god, men vi fikk enda mer fritid etter det. Vi benyttet sjangsen til kjpe en yoghurt is til dessert. Vi tittet litt mer i butikker, fr vi trtte vandret tilbake til hotellet.

N skal jeg ta turen til Shellie, s snakkes vi siden! De neste frstkommende ukene er det masse som skjer. Har full timeplan, og skolemusikalen er bare to uker unna. Guri, som jeg gleder meg!

HAWAII DAG 5 - Gtur og Bttur

Amerikansk tid: 17:44 - Norsk tid: 23:44

Denne dagen startet vi med en tur til et fjell. Denne turen viste seg vre lengere enn jeg hadde forventet, og i stekende sol var dette i det varmeste laget. Vi skulle nemlig opp p et utkikkspunkt kalt: "Dimond Head" med en veldig fin utsikt. Det var sykt bratt opp fjellet, og med varmen ble det ekstra tungt. Det var mulig a kjpe god hawaiian iskrem nr vi kom ned fra fjellet igjen, og jeg hadde det i bakhodet gjennom hele turen. Isen smakte veldig godt skal jeg si dere. Det var ogs et stykket g fra hotellet til dette fjellet ogs. Gi og med at vi var alle ganske halvdde nr vi kom ned, var tanken p g enda mer tilbake til hotellet litt slitsom. Derfor ble hvertfall jeg veldig glad nr vi ble overasket med en buss som var plasert et lite stykke bortenfor. Siden det var en veldig fin utsikt p toppen og god iskrem vi fikk kjpt p bunden, s var vrt det.

Nr vi kom tilbake p hotellet fikk vi litt tid p kjpe lunsj. Etter det fikk gruppen som ikke fikk mulighet den forje dagen lov til dra p catamaran tur, og den andre gruppen fikk slappe av p stranden. Jeg var i gruppen som skulle p bttur, og vret var helt perfekt. Vi s ikke noen hvaler eller lignende, men det var veldig fint for det. Jeg merket at jeg savner Norge og btlivet en del. Uansett, det ble mye latter og prating.

Vi spiste middag p en pizza resturant ikke s langt unna hotellet, og etter det fikk vi mer fritid til gjre hva vi ville. Vi tittet i litt fler butikker, og jeg kom hjem med enda litt til. Jeg m ogs bare si at jeg tror jeg ikke har ledd (lo heter det kanskje, eller nei.. eller jeg vet ikke. Samma det!). Uansett, vi hadde alle bare helt sinnsykt latterkrampe. Det er slike ting man husker! Savner menneskene og alle vennene jeg fikk veldig mye for si det snn!

Fjellet p bildet over er det vi gikk p tur til. Fjellet var forresten en gammel vulkan!

Jeg ble ekstra glad i yoghurt butikken vi hadde rett rundt hjrnet fra hotellet skal jeg si dere!!

Har redigert ferdig filmen fra hawaii! Den kommer etter jeg har postet alle innleggene om hva vi gjorde osv.! Dag 6 kommer snart ;)

HAWAII DAG 4 - Stranden

Amerikansk tid: 16:13 - Norsk tid: 22:13

Denne dagen var vi p stranden, og vi tok bussen fra hotellet p morningen. P veien stoppet vi p et utkikkspunkt, og deretter et sted vi kunne f kjpt oss lunsj. Der hadde de ogs Jamba Juice. Jeg fikk for frste gang smakt p smoothiene jeg lenge har lyst til prve. Den var sykelig god!

Vret hadde ikke vrt helt p topp dagene fr, og det var fortsatt litt usikkert. Det regnet nemlig litt innimellom, men p slutten av dagen fikk vi veldig fint vr. Mange hadde ikke tatt p seg solkrem, og det forrsaket mange solbrente mennesker. Jeg overlevde solen med min solfaktor 110, selvom skulderen ble litt rd!? Det var ogs vist nok maneter i vannet, og vi mtte vre forsiktige s vi ikke mtte p dem. Heldigvis var det ingen som mtte p disse da.

Vi spiste p Hard Rock cafe til middag, og avsluttet dagen med litt shopping i hovedgaten. Vi tok en tur innom "Cold Stone". Dette er en iskrem kiosk hvor du kan f iskrem med masse forskjellige ting p. Denne dagen shoppet jeg ogs faktisk litt smting som jeg lenge har vurdet kjpe, men aldri funnet eller sumlet meg til kjpe. Greien med Hawaii er at det er en smule dyrere her enn det er andre steder i USA. Selvom de har mange fine butikker jeg ikke har rundt der jeg bor dette ret, skal vi ikke se bort i fra at det blir noen dagsturer til diverse shoppingmall fr jeg skal hjem igjen. Jeg skal til NY med skolen i april, og man skal ikke se bortifra at det blir shopping da ogs, hehe. Tror jeg sparte en del penger p ha dette i bakhode, og kofferten var ganske full uansett. Uansett, her har dere noen bilder fra den fjerde dagen:

P bilde over ser dere alle de norske som var p turen.

P veien hjem fra stranden stoppet vi ogs p et utkikkspunkt hvor man ofte kunne se hval. Heldige som vi var s vi det ogs! Fikk ikke tatt noe bilder av selve hvalen fordi den var s langt ut i havet, men under ser dere bilder fra den fine utsikten:

Iskremen var god, og det var dagen ogs! Dag 5 kommer snart ;)

HAWAII DAG 3 - The North Shore

Amerikansk tid: 21:49 - Norsk tid: 3:49

Denne dagen var lang, men full av opplevelser. Sykt innholdsrik dag, og fikk sett utrolig mye. Vi tok nemlig turen til den nordlige delen av yen, og jeg elsket det.Vi satte oss i bussen tidlig p morningen, og fant ut av buss sjfren var verdens beste. Han var veldig gira, og spillte hy musikk hele tiden. Han srget for god stemmning 24/7. Han var vr faste busssjfr hele uken, og gjorde bussturene veldig morsomme.

Frste stopp var det eneste slottet i USA. Vi fikk hre litt om viktige personer i Hawaii's historie. Lrte veldig mye p s kort tid, og var veldig gy ogs.

Etter litt mer kjring stoppet vi p Dole plantasjen. Hawaii er kjent for ha kjempe gode ananaser, og p Dole plantasjen fikk vi kjpt den aller beste ananas isen jeg noen gang har smakt. Mange av oss kjpte ogs armbnd med navnet vres p Hawaii. Jeg brukte bare "Anna" fordi jeg tenkte at Anna Marie ville bli for langt (Akkuratt det er vel ikke s interesant for dere, men flte for si det uansett). Vi fikk ogs betydningen, men den har jeg dessverre glemt. Tror det var noe med kindness ellernoe lignenede. Navnet var i allefall: "Maikai"

FARLIG GOD ISKREM! (ps. denne er et must om du besker hawaii en gang.. jeg kunne helt sikkert levd p denne daglig om jeg hadde hatt muligheten)

Deretter var det tid for dra til en surfe by. Det er vanskelig velge det jeg likte best med Hawaii, men denne byen kommer i allefall veldig hyt opp p lista. Elsket den rett og slett. Mange filmer har ogs spillt inn der, som blandt annet "Bay Watch". Vi fikk en del fritid til g rundt p egenhnd. Vi tittet rundt i surfebutikker og tok hundrevis av bilder fr det var p tide reise videre. Denne byen var noe for seg selv, og er ett av de stedene jeg virkelig anbefaler alle titte innom om du skal til Hawaii.

Dette er tydeligvis en veldig bra resturant. Vi var ikke s sultene, og gikk derfor ikke inn. De er veldig kjent for sine hamburgere med ananas eller avokado. Fikk hre av mange at den var veldig bra. Hvis jeg kommer tilbake en gang, m jeg hit!

P vei til neste stopp ble vi stende i surfek/trafikk. Vi skulle nemlig beske en av mange populre surfe strender for ta bilder. Blgene der var alts veldig store, og folk vandret med surfebrett under armen over alt!

Dagens siste destinasjon var "The Polynesian Cultural Center". Dette var et museum p en mte, men det var ganske annerledes. Det var en del show her og der, og mange aktiviteter man kunne delta i. Vi lagde en fisk av palme blader blandt annet, og vi fikk oss en fake tattovering. Vi spiste ogs middag her, og var deretter p en forestilling om Hawaii's kultur. Dette var interesant, men varte litt lenge.

Nok en sinnsyk dag i Hawaii vel oversttt!

Den siste uka har gtt sakte, og kan innrmme at det dra fra Hawaii ikke var s lett. N er humret mer p topp i allefall, og var greit komme inn i de gamle rutinene etter hvert. Jeg savner Hawaii veldig, men har mye fint se frem til. Det hjelper p humret!

I nuet sitter jeg ser p The Oscars, og det er frste gangen jeg ser det Live p tvskjermen. Synes dette er veldig artig jeg da, men skulle gjerne nske jeg kunne se det med egene yne ogs :-)

N er det under 3 uker til premiere p skolemusikalen. Kjenner jeg har litt nrver, men gleder meg selvflgelig ogs!

HAWAII DAG 2 - Surfing

Amerikansk tid: 21:42 - Norsk tid: 3:42

Vret var ikke helt p topp denne dagen, men blgene var perfekte for surfing. Vi ble delt opp i to grupper. Den ene gruppen skulle surfe frst, og den andre gruppen skulle p bttur med en catamaran. Etter 1 1/2 times tid skulle gruppene bytte aktivitet. Jeg var p gruppe to, og skulle derfor dra p bttur frst, men siden ikke vret var p sitt beste ble den flyttet til en annen dag. Nr den frste gruppen surfet fikk vi fritid til vente p at det var vr tur til surfe. Nr vi surfet klarnet vret litt opp, og den andre gruppen dro p bttur mens vi surfet senere.

Jeg hadde gledet meg veldig til prve surfe, men var litt nrvs om hvordan det kom til g. Var veldig spent p om jeg greide st p brettet eller ikke. Det viste seg at det vanskeligste var padle fordi det var s sinnsykt tunkt. Vi fikk hjelp med finne den riktige blgen, men etter det mtte vi reise oss osv p egenhnd. Gjett hvem som sto p frste forsk? Jeg! haha, stolt!

Nr jeg kom opp av vannet fikk jeg beskjed om at jeg hadde en kul over yet. dette var noe jeg ikke hadde merket, for det gjorde ikke vondt. Jeg skjnnte fort at dette mtte vre fra en av de gangene jeg hadde falt av (noe som skjedde ett par ganger.. hehe). Dette var jo litt flaut, men kunne vrt mye verre. Jeg var fast bestemt p kjpe bilder som ble tatt av oss nr vi surfet, slik at jeg kunne vise at jeg ikke bare fallt av. Haha, surfing var i allefall veldig gy da!

Senere p dagen dro vi p et kjpesenter med over 600 butikker. Vi var der i to timer, fr vi dro spise p en resturang som er veldig kjent. Den heter: "Bubba Gump - Shrimp ", og den er inspiret av filmen Forrest Gump. Vi hadde planer om titte i mer butikker etter vi spiste, men s viste det seg at siden det var sndag stengte butikkene tidlig. Av den grunn rakk vi ikke det. Nr vi kom tilbake fikk vi derfor litt fritid til vandre rundt i hovedgaten i Honolulu. Det kan man jo ikke akkuratt klage p det heller! Der er det mange fine butikker ogs nemlig, og kjempe stilig egentlig. Vi fikk masse fritid p kveldene hele uken for g shoppe i hovedgaten :-))

Her kan dere se kulen litt. Med mine computer skills fikk jeg limt p en pil, slik at det er "enklere" se den. Den ble blere etter hvert, men ikke alt for mye. M jo vise dere ett av bildene jeg kjpte slik at dere ser jeg ikke lyver om mine surfing "skills" i tillegg..

The Surfbabe with the blue eye..

Dagen var velykket selvom vret var litt drlig, men fler glade dager fulgte med enda bedre vr!

Les mer i arkivet Juni 2014 Mai 2014 April 2014

Hei! Jeg er en 18 r gammel jente fra Oslo. Jeg gr p dramalinja, og skoleret 2013/2014 reiser jeg som utvekslingsstudent til USA. Hper du liker bloggen min! :)