HAWAII DAG 1 - Ankomst

Amerikansk tid: 16:40 - Norsk tid: 22:40

Jeg hadde feriefølelsen i magen da jeg forlot Maryland lørdag morgen med fly. Flyturen gikk veldig greit, og det var enklere å fly alene enn det jeg hadde trodd. Det var veldig kjederlig da. Jeg byttet fly i LA, og synes da dette var veldig kult. Gleder meg til sommeren, slik at jeg får sette beina på Californias jord mer en 30 min.

Kom frem til Hawaii ganske sliten og trøtt etter en lang flytur. Jeg ble møtt av en haug med nordmenn, og det viste seg at over halvparten av gruppen var fra Norge. Dette var helt greit, men vi endte opp med å snakke mest engelsk gi og med at dette var det offisielle språket på turen. Hawaii er jo en stat som består av øyer, og vi befant oss på den mest populære ferieøyen kaldt Oahu. Hotellet vi bodde på lå mitt i smørøyet av Honolulu, som er hovedstaten i Hawaii. Honolulu har storbyliv og strandliv på en gang. Jeg forventet for det meste bare strandliv faktisk, men ble positivt overasket over hva som møtte meg. Jeg må si jeg elsker kombinasjonen av strandliv og storbyliv. Var langt i fra det jeg hadde forventet, men jeg elsket det.

Jeg var en av de som ankom hotellet ganske sent, og hadde derfor ikke så mye tid for å se meg rundt den første dagen. Når jeg kom måtte jeg skjekke inn, og jeg fikk tatt en rask tur opp på rommet mitt før vi måtte ned for å spise middag. Deretter hadde vi et slikt velkomst møte hvor vi gikk gjennom diverse regler og planer for den neste dagen. Vi fikk også beskjed om at solen er mye sterkere på Hawaii enn den er mange andre steder, og at vi burde kjøpe en solkrem med solfaktor mye høyere enn det vi vanligvis bruker. Vi fikk i samme slengen se noen bilder av folk som hadde vært på samme turen før, og blitt ekstremt solbrent. Jeg ble litt satt ut av disse bildene jeg da. Av den grunn dro jeg derfor rett ned i kiosken på hotellet, og kjøpte meg en solkrem med den høyeste solfaktoren jeg kunne finne; 110.

Vi fikk også beskjed om å drikke mye vann hver dag...

Jeg møtte jo også Karen på Hawaii, og henne har jeg jo ikke sett på 6 månder. Det var kjempe gøy å se henne igjen, og nå prøver vi å få ordnet noe slik at vi sees en gang til før utvekslingsåret er over. Var veldig fint å se henne igjen etter så mange månder i allefall. Hun skriver også blogg, og du kan komme til den ved å trykke her

Savner Hawaii veldig mye allerede, og snakker fortsatt med venner jeg fikk der. Vi planlegger allerede reunions, haha!

Tilbake fra Hawaii

Amerikansk tid: 18:15 - Norsk tid: 0:15

For en uke sier jeg bare! Har ikke ord på hvor fantastisk den har vært. Den var desidert en av de beste ukene i mitt liv så langt, og jeg sitter igjen med minner som kommer til å vare livet ut. Har fått mange nye venner, og opplevd en helt utrolig koslig kultur. Uken gikk så alt for fort, og jeg kunne gjort alt for å gjøre det igjen. Jeg elsker Hawaii!

Jeg kommer til å blogge innlegg om hva vi gjorde de forskjellige dagene, og om hvordan min opplevelse var i dagene fremover. Tok også en del videoklipp jeg skal sette sammen, og forhåpentligvis få postet på youtube og delt den her.

Det å dra fra Hawaii var ikke enkelt. Jeg har hatt det så utrolig bra. Jeg skal tilbake dit en gang. Det er helt sikkert! Jeg vil reise verden rundt, møte nye mennesker og levet livet fullt. Jeg må takke alle som har gjort denne turen mulig for meg, for jeg har hatt det helt fantastisk den siste uken.

Det å komme tilbake til Maryland hadde jeg litt blandene følelser om. Tror det blir greit når jeg kommer tilbake til rutinene igjen. En ting er sikkert, har fått mange nye minner den siste uken.

Det var deilig å ta seg en liten "pause" fra alt også. Bare leve litt uten å tenke så mye.

Nå er det ikke lenge igjen av utvekslingsåret mitt, og har mye fint å se frem til den siste delen. Er litt enklere å komme hjem fra paradis, med det i bakhodet.

BELO TRIP HAWAII

Amerikansk tid: 21:50 - Norsk tid: 3:50

Jeg reiser jo til Hawaii på lørdag, og av den grunn tenkte jeg å skrive litt om nettopp det.

I November fikk jeg en mail fra BELO USA, som er en organisasjon som har turer til forskjellige steder i USA. AFS studenter får muligheten til å reise på disse turene i løpet av året hvis de har lyst. Disse turene er ikke akkuratt i det billigste slaget, men etter hva jeg har hørt er de absolutt vert det. Man er jo bare utvekslingstudent i ett år, og det er ikke alltid man får mulighet til å dra til Hawaii. Selvølgelig var jeg mye frem og tilbake om jeg virkelig ville gjøre dette. Tilslutt satte jeg foten ned og bestemte meg for at jeg skulle dra. Har ikke ord på hvor mye jeg gleder meg. Har jo litt nerver også, gi og med at jeg skal fly helt alene. Men på en annen side lærer man veldig mye av dette også. En gang må jo være den første uansett! Også har jeg greid meg helt "alene" i over 6 måneder, så det kommer nok ikke til å bli noe problem.

Karén Cecilie er utvekslingstudent i Chicago dette året, og hun skal på samme turen. Dette er jo bare et kjempe stort pluss, og gleder meg veldig til å se henne igjen. :-)) Hun skriver blogg hun også, og den kan du besøke ved å (->klikke her <-). I tillegg møter man jo også mange andre utvekslingstudenter, og det gleder jeg meg veldig til. De er i akkuratt samme situasjon som deg. Hvis det er noen som virkelig skjønner hvordan man har det, er det de!

Programmet virker helt sinnsykt kult, og vi skal blandt annet lære å surfe. Har en følelse at det er veldig vanskelig, men har alltid hatt så lyst til å prøve! Jeg gleder meg så sinnsykt mye til denne turen! Kameraet skal selvfølgelig med, og solkremen også ;)) Gleder meg ufattelig mye til å oppleve alt Hawaii har å by på.

(bilder er lånt av hotellets hjemmeside: http://www.pacificbeachhotel.com/ )

Kommer nok til å skrive en del om hvordan det var når jeg kommer hjem! Hvis det er noe dere lurer på er det sikkert enklere å svare på spørsmål da! Jeg gleder meg i allefall veldig mye, og klarer nesten ikke å vente ;) Vi blogges når jeg kommer hjem!!

Snødager = Fridager

Amerikansk tid: 13:27 - Norsk tid: 19:27

Heii!

I dag fikk vi fri fra skolen pga av glatte veier og snø. Noe som vi har fått flere ganger den siste tiden. De to siste ukene har jeg vel bare hatt 2 helt fulle skoledager. Skjønnte ikke helt greia i starten, men etter hva jeg har forstått er det fordi de er ikke er like vandt til det. De får ikke alltid snø hvert år, og det gjør at de ikke er like forbredt når den først kommer. Dette kommer jo helt ann på hvor i USA du er, men rundt her har de hvist ikke hatt så mye snø på mange år.

I det siste har det ikke skjedd stort. Har hatt maange late dager hjemme i huset her, uten at stort mye har skjedd. Netflix og norsk godteri <33 har dagene bestått av. Har også sittet barnevakt for hunden. Synes jeg er veldig flink til det da. eheh, joa! Må innrømme at personlig synes jeg det er ganske kjederlig i lengden. Til tider kunne jeg like gjerne vært på skolen. Vi får jo ikke vite om det før på morningen, så er vanskelig å avtale ting med folk. I morgen har vi også  fra skolen, men denne gangen var det planlagt fra før, og har ikke noe med været å gjøre. Av den grunn kommer Shellie og Alec en tur senere i dag, og så skal de overnatte her til i morgen.

Legger ved noen bilder fra en av dagene vi hadde skole, og fra bussturen hjem:

På bildet over kan dere se Mainstreet i Frostburg! I den gaten ligger teaterskolen jeg går på, og hvis jeg har teater rett etter skolen pleier jeg å gå opp. Jeg har musikk på ørene, og kan love deg at det føles ut som om du vandrer i din egen film. Er sånn typisk Amerikansk småby gate, og er typisk det du kan se i Amerikanske filmer som tar plass i slike byer! (Eks: Har samme preg som Rosewood i Pretty Little Liars, hehe..)

Jeg har vært på litt musikal øving innimellom disse fridagene også. Synes det er veldig gøy, selvom de for det meste jobber med sang nummere og danser for tiden. Rollen min er for det meste med i scener, og derfor behøver jeg ikke være der før vi starter på scene arbeid. Men så har det seg sånn, at jeg har vært der litt uansett. Har nemlig fått hjelp av kor lærern min (som har ansvar for hele musikal produksjonen) på min engelsk uttale. Vi jobber rett og slett med å få vekk norsk-engelsken min så mye som mulig. Har problemer med noen få lyder vi ikke har på Norsk (eller jeg tror vi ikke har de, haha). Jeg synes dette bare er possitvt, og er glad for at jeg har muligheten!

Det har blitt veldig mye enklere å snakke engelsk. Har jo vært her i noen måneder, og det å skype med de hjemme på Norsk begynner å bli vanskelig. Er pluttselig mye enklere å snakke engelsk. I starten av utvekslingsåret lot jeg være å snakke. Var så sykt mye enklere å bare stå der, smile og nikke. Det var jo litt plagsomt, fordi jeg hadde så sykt mye å si/fortelle. Turte bare ikke, og var redd for å si feil! Når vi var ute å spiste, var jeg "flau" over å bestille maten osv. Ante ikke hva jeg skulle si! Nå derimot er jeg mer lik meg selv og prater i ett sett om jeg får muligheten. Jeg trenger ikke tenke på hvordan man sier ting før jeg prater, og synes det bare er gøy å faktisk kunne prate engelsk 24/7. Har litt problemer her og der, men derfor er jeg glad jeg får jobbet med kor læreren min i de små feilene jeg har på uttalen.

Gi og med at det ikke er så mye som skjer, så er det ikke så mye å skrive om. Hvis det er noe noen vil høre om, så bare gi beskjed! Nå som jeg har fri fra skolen så mye pga været har jeg i det minste tid til det. Så hva har dere lyst til å høre om/hva skal jeg blogge om?

Nå er det bare en og en halv uke til jeg reiser til Hawaii. Gleder meg så mye at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg til tider!! :)))

Les mer i arkivet » Juni 2014 » Mai 2014 » April 2014

Hei! Jeg er en 18 år gammel jente fra Oslo. Jeg går på dramalinja, og skoleåret 2013/2014 reiser jeg som utvekslingsstudent til USA. Håper du liker bloggen min! :)